Het Algemeen Dagblad(AD) hoeft de artikelen over oud-topambtenaar van Justitie Joris Demmink niet te rectificeren en het AD hoeft geen schadevergoeding te betalen aan Demmink. Dat heeft de Rotterdamse rechtbank vandaag bepaald.

Demmink vond dat hij schade ondervond door berichtgeving van de krant. Journalist Koen Voskuil schreef dat Demmink begin jaren '80 contact had met een 'man die bekend stond als pooier van minderjarige jongens'. Ook zou de oud-topambtenaar gezien zijn met minderjarige jongens in de buurt van de vermeende pooier. Demmink bekleedde op dat moment een hoge ambtelijke positie bij het ministerie van Defensie.

Zorgvuldig onderzoek
De rechtbank in Rotterdam stelde dat Voskuil aan 'zorgvuldig onderzoek' had gedaan. Demmink was ook in de gelegenheid gesteld te reageren, maar dat heeft hij geweigerd. De rechtbank vindt ook dat het 'maatschappelijk belang van het aan de orde stellen van een mogelijke misstand zwaarder weegt dan het belang van de oud-topambtenaar om niet op deze manier in de media te worden besproken'.

Bart Verkade reageert namens de hoofdredactie van het AD op hun eigen website. 'Het AD heeft altijd pal achter deze publicatie gestaan. Onze onderzoeksjournalist Koen Voskuil heeft ruim een jaar diepgravend onderzoek gedaan naar alle beschuldigingen en geruchten over de heer Demmink.' De rechtbank oordeelde er net zo over en stelde het AD in het gelijk.

De Turkse connectie
Momenteel loopt er een strafrechtelijk onderzoek tegen Joris Demmink. Dossier EenVandaag maakte eerder een uitzending over de zaak Demmink waarin wordt ingegaan op de misbruikbeschuldigingen aan Demminks adres vanuit Turkije. Demminks raadsman mr. Knijff liet aan Dossier EenVandaag weten de uitkomst van het lopende strafrechtelijk onderzoek met vertrouwen tegemoet te zien.

‘De Turkse Connectie'
‘De Turkse Connectie'